Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Oddziału ZNP w Pszczynie

Miasteczko Edukacyjne – Rekomendacje

17 listopada 2022

LOGO_edukacja-jest-najwazniejsza_final_kwadrat

 

dlatego, uczestnicy Miasteczka Edukacyjnego ZNP, rekomendują konkretne rozwiązania poprawiające sytuację dzieci, wychowanków, uczniów, studentów, nauczycieli oraz pracowników edukacji

 

Od 8 do 14 października 2022 roku działało w Warszawie Miasteczko Edukacyjne pod hasłem

„Edukacja jest najważniejsza”, w którym odbywały się debaty i dyskusje na temat przyszłości edukacji oraz aktualnych problemów i wyzwań polskiej szkoły szeroko rozumianej – od przedszkola po uczelnie wyższe. Debaty w miasteczku toczyły się wokół ośmiu tematów:

Rekomendacje i postulaty uczestników i uczestniczek Miasteczka Edukacyjnego zostały zaprezentowane 15 października 2022 r. podczas pikiety ZNP odbywającej się przed gmachem ministerstwa edukacji oraz przekazane ministrowi edukacji i premierowi.

Miasteczko to inicjatywa ZNP w ramach trwającej akcji protestacyjnej ws. narastających problemów edukacji.

Rekomendacje Miasteczka Edukacyjnego

Warszawa, 8 – 14 października 2022 r.

 

 

 

Edukacja na miarę XXI, a nie XIX wieku

„odchudzenie” podstawy programowej, indywidualizacja kształcenia w klasach do 20 uczniów, darmowe podręczniki na wszystkich etapach edukacyjnych, kształcenie kompetencji kluczowych, wsparcie specjalistów – psychologów i pedagogów, lekkie tornistry dla uczniów

Edukacja dobrze i racjonalnie finansowana

wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe, prawne zagwarantowanie procentowego udziału wydatków na oświatę w stosunku do PKB na poziomie nie niższym niż 3 proc., realna poprawa sytuacji materialnej nauczycieli poprzez powiazanie systemu wynagradzania nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce narodowej, finansowanie wynagrodzenia nauczycieli z budżetu państwa, wzrost wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami

Edukacja ukierunkowana na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości

kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, krytycznego i twórczego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów; ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi – takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata; mądre korzystanie z nowych mediów i technologii

Edukacja z profesjonalną i dowartościowaną kadrą

dowartościowanie i docenienie kadry nauczycielskiej oraz pracowników edukacji, systemowe wspieranie rozwoju profesjonalnego, wprowadzenie radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost, mniej biurokracji, wyposażenie miejsc pracy nauczycieli, poprawa warunków pracy, modyfikacja systemu oceny pracy nauczycieli

Edukacja oparta na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowana

samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek; budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich

uczniów i społeczności lokalnej; przebudowa systemu nadzoru pedagogicznego – więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli; faktyczna swoboda stosowania przez nauczycieli w realizacji programu nauczania i metod nauczania, współpraca z organizacjami społecznymi – korzystanie z ich wsparcia i zasobów

Edukacja równych szans

wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami, przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów, edukacja bez rankingów, szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji; szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki, dbanie o relacje nauczyciele–uczniowie–rodzice; wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci we współpracy z rodzicami; ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy

Rekomendacje szczegółowe:

 

 

Młodzi nauczyciele

i przekrojowych.

wynagrodzeń.

Podstawy programowe i treści nauczania

Czas pracy i warunki pracy nauczycieli

rozliczania czasu pracy nauczyciela podczas wycieczek, zielonych szkół etc.

1 września 2022 r.

dla nauczycieli, w tym w zakresie profilaktyki, wczesnego wspomagania i leczenia.

prowadzenia przez nauczyciela indywidualnego nauczania.

Finansowanie oświaty i wynagrodzenia nauczycieli

w gospodarce narodowej (realizacja obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej).

inicjatywy ustawodawczej).

Pracownicy oświatowej administracji i obsługi

 

Rodzice i edukacje pozarządowe w edukacji

podstaw  programowych,  a  docelowo  zmiana  paradygmatu,  zamiast  nacisku

na szczegółowe wiadomości – kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, rozwiązywania problemów, krytycznego i twórczego myślenia).

Nauka i szkolnictwo wyższe

Propozycja nowelizacji artykułu 383 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

  1. Środki finansowe planowane w budżecie państwa na finansowanie szkolnictwa wyższego i nauki są zwiększane corocznie, począwszy od roku 2023, co najmniej o wielkość 0,3% PKB, do roku w którym nakłady osiągną 3% PKB.
  2. Środki, o których mowa w 1, obejmują wydatki budżetowe w:
    • części budżetu państwa, której dysponentem jest minister;
    • dziale „szkolnictwo wyższe i nauka” w innych częściach budżetu państwa.
  1. Środki finansowe planowane w budżecie państwa na finansowanie szkolnictwa wyższego i nauki na dany rok budżetowy nie mogą być niższe niż środki planowane w roku poprzedzającym dany rok budżetowy.

Niskie wynagrodzenia pracowników tego sektora powodują, że zawód uczonego w Polsce jest mało atrakcyjny. Efektem tego jest brak zainteresowania podjęciem pracy w szkołach wyższych przez najzdolniejszych i najbardziej kreatywnych absolwentów.

Rekomendacja: W roku 2022 roku, w celu złagodzenia skutków inflacji i jednocześnie zrekompensowania braku wzrostu wynagrodzeń w roku 2021 domagamy się 20% wzrostu wynagrodzeń dla wszystkich pracowników szkolnictwa wyższego i nauki. Nowelizacja artykułu

137 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce: Wysokość minimalnego wynagrodzenia profesora wynosi co najmniej trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego corocznie na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów.

Rekomendacja – 20% wzrost wynagrodzeń zasadniczych dla pracowników szkolnictwa wyższego i nauki jeszcze w tym roku i podwyżki płac powyżej poziomu inflacji, adekwatnie do poziomu wzrostu PKB w następnych latach.

Wprowadzenie następujących zmian:

  1. Ustawowo zagwarantować większy udział przedstawicieli związków zawodowych w istotnych sprawach pracowniczych, czyli w ocenie okresowej nauczycieli akademickich oraz zagwarantować udział z głosem doradczym w Radach Uczelni.
  2. Ustawowo oddzielić zasady ewaluacji dyscyplin w jednostkach od zasad oceny

okresowej nauczycieli akademickich.

Nazwa pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi ma charakter wykluczający, dychotomiczny (nauczyciel i nienauczyciel). Rekomendacja – poszukać innego terminu, aby nazwać tą grupę pracowników uczelni wyższych (np. pracownicy administracyjni, pracownicy badawczo- i inżynieryjno-techniczni, bibliotekarze, informatycy, pracownicy działalności wydawniczej, pracownicy obsługi i pozostali pracownicy szkolnictwa wyższego).

nauczycielami akademickimi.

Rekomendacja – powiązać ustawowo wynagrodzenia zasadnicze pracowników niebędących nauczycielami akademickimi z wynagrodzeniami zasadniczymi nauczycieli akademickich (odnosząc procentowo do minimalnego wynagrodzenia zasadniczego profesora, podobnie jak to ma miejsce w przypadku stanowisk nauczycieli akademickich).