Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Oddziału ZNP w Pszczynie

Apel ZNP do Prezydenta o zawetowanie ustawy lex Czarnek 2.0

2 grudnia 2022

Apelujemy o zawetowanie ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, czyli tzw. ustawy lex Czarnek 2.0.

Zwracamy się do Pana Prezydenta z prośbą o skorzystanie z prerogatywy określonej w Konstytucji, tj. prawa weta względem przedmiotowej ustawy, ponieważ w opinii ZNP i wielu środowisk edukacyjnych, ustawa lex Czarnek 2.0 jest szkodliwa.

 

Warszawa, 2 grudnia 2022 r.

Szanowny Pan Andrzej Duda

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Prezydencie!

Jako największy oświatowy związek zawodowy zrzeszający nauczycieli, pracowników oświaty oraz nauczycieli akademickich i pracowników szkół wyższych apelujemy o zawetowanie ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, czyli tzw. ustawy lex Czarnek 2.0.

Zwracamy się do Pana Prezydenta z prośbą o skorzystanie z prerogatywy określonej w Konstytucji, tj. prawa weta względem przedmiotowej ustawy, ponieważ w opinii ZNP i wielu środowisk edukacyjnych, ustawa lex Czarnek 2.0 jest szkodliwa i po wejściu w życie doprowadzi do:

Szanowny Panie Prezydencie,

w marcu br., uzasadniając zawetowanie lex Czarnek mówił Pan, że „Uznajmy sprawę za zakończoną. Nie są nam teraz potrzebne kolejne spory”. Dzisiaj ta przesłanka nadal występuje. Wówczas – odmawiając podpisania ustawy z dnia 13 stycznia 2022 roku o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw – wykazał Pan szereg argumentów przeciwko proponowanym zapisom. Te argumenty są także nadal aktualne.

Jak m.in. argument Pana Prezydenta o „braku społecznej aprobaty” dla rozwiązań zawartych w lex Czarnek w czasie „wojny prowadzonej przez Federację Rosyjską w Ukrainie”: „Wobec tej wojny, Rzeczypospolita Polska potrzebuje spokoju, który omawiana regulacja podważa, m.in. aby w atmosferze konsensusu społecznego i politycznego wprowadzić w życie przepisy wzmacniające bezpieczeństwo naszej Ojczyzny. Sytuacja międzynarodowa wymaga także łagodzenia sporów w społecznościach lokalnych. Przed tymi wspólnotami stoją w obecnej sytuacji nadzwyczajne wyzwania związane z zapewnieniem wsparcia, także w obszarze edukacji dla dzieci i młodzieży ukraińskiej, które nie mogą jej realizować w swoim kraju”.

Wyrażamy przekonanie, że nie zmienił Pan zdania w tych kluczowych kwestiach oraz że nadal jest Pan zainteresowany tworzeniem dobrego prawa oświatowego, które będzie stwarzało korzystne warunki w szkołach i placówkach oświatowych. Dlatego ponownie apelujemy o zawetowanie ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, czyli tzw. ustawy lex Czarnek 2.0

Szanowny Panie Prezydencie,

nadal zbieramy podpisy pod petycją online do Pana Prezydenta o zawetowanie tzw. ustawy lex Czarnek 2.0. W chwili obecnej pod petycją podpisało się ponad 10 tysięcy osób. Podpisy przekażemy w najbliższym czasie. Petycja znajduje się pod adresem:

“Lex Czarnek 2.0” – Petycja do Prezydenta RP Andrzeja Dudy w sprawie weta. – Petycjeonline.com

Z poważaniem,

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

 

 

pikieta_lex_czarnek_fb_cover_wydarzenia-3 — kopia

 

Katowice,  1 grudnia 2022 r.

 

Pan Andrzej Duda
Prezydent
Rzeczpospolitej Polskiej

 

 

Szanowny Panie Prezydencie

 

W związku z ogromnym oporem społecznym skierowanym przeciwko ustawie „Lex Czarnek 2.0” oraz potrzebie dialogu w tej materii zwracam się z prośbą o spotkanie z Panem Prezydentem.

 

Zwracając uwagę na poparcie uczniów, nauczycieli, organizacji pozarządowych, samorządowców i parlamentarzystów jak i własny dydaktyczny dorobek proszę o zrozumienie i możliwość rozmowy.

 

Przedkładam nad każdy interes dobro i przyszłość kolejnych pokoleń Polek i Polaków – dlatego proszę o możliwie najszybsze rozpatrzenie prośby wynikającej z mojego listu.

 

W dalszej części uzasadniam:

 

Albert Einstein wiele lat temu powiedział:

„Cóż za smutna epoka, w której łatwiej rozbić atom niż zniszczyć przesąd”
I chociaż tematem mojej kolejnej korespondencji nie są przesądy, to z użytego cytatu uderza konieczność posługiwania się zdrowym rozsądkiem i otwartym umysłem. Obie te cechy
to domena edukacji.

Dodam ponadto, że w moim przekonaniu edukacja powinna być:

  1. Ostoją tolerancji
  2. Kuźnią krytycznego i logicznego myślenia
  3. Warsztatem doskonalenia umiejętności
  4. Fabryką empatii dla otaczającego nas świata i jego różnorodności: etnicznej, wyznaniowej, pokoleniowej – każdej.

Szkoła powinna również potrafić patrzeć w gwiazdy. Należy podkreślić fakt, że polska szkoła
to potrafi, a polskie nauczycielki i nauczyciele tak jak tę umiejętność, opanowali wiele innych: radzenie sobie z często przeładowaną podstawą programową, dostosowanie zajęć do danej grupy i ucznia, tworzenie nowych projektów edukacyjnych. Podam przykład chociażby Pszczyńskiego Forum Nauki, w którym w tegorocznej edycji udział wzięli Prof. Łukasz Andrzej Turski,
Prof. Marek Demiański i wiele innych ikon z zakresu polskiej i międzynarodowej społeczności naukowej.

 

Polska edukacja, zarówno w sferze materialnej, kadrowej jak i administracyjnej, została doszczętnie poobijana „deformą Zalewskiej”. Dlatego w świetle nowych wizji i kierunków,
w które pchnąć chce dalej edukację minister Czarnek, zwracam się do Pana Prezydenta o natychmiastową reakcję i użycie wszystkich instrumentów i możliwości, aby uratować to, co dobrze działa, przynosi efekty i nie zostało do końca zdewastowane przez minister Zalewską i jej następców.

 

Wyjaśniam:
Przestrzeń edukacji to jedna z najważniejszych dziedzin świata. Rozwój cywilizacyjny, podnoszenie rangi światowych gospodarek i ogólna kondycja rozwiniętych Państw zawsze idzie w parze z nauką. Nie będzie dobrego lekarza, spawacza czy piekarza, bez dobrego nauczyciela. Obecnie polska szkoła zmaga się z ogromnymi zagrożeniami wynikającymi z braku odpowiednich środków finansowych, które powinny być przeznaczone na edukację. Powoduje to między innymi:

 

  1. Pustki kadrowe, które dyrektorzy zapełniają emerytami lub za zgodą Kuratorów nauczycielami bez kompetencji.
  2. Młody nauczyciel na starcie zarabia najniższą stawkę krajową – prawie zawsze jest to uposażenie o kilkaset złotych mniejsze niż wynagrodzenie pracownika obsługi z 20 – letnim stażem pracy.
  3. Informatycy, chemicy, matematycy, poloniści, fizycy – wielu przedmiotowców, ludzi z pasją – wybiera pracę w korporacjach i innych zakładach, gdzie na starcie proponuje im się
    co najmniej dwukrotnie wyższe wynagrodzenie.

Powyższe argumenty są dowodem na smutną rzeczywistość, która wymaga nie tylko refleksji,
ale natychmiastowych reakcji i działań.

Jeżeli do powyższego doliczymy pomysły i kierunek, w jakim ma dążyć edukacja według ministra Czarnka, i jeśli zależy nam na dobrej przyszłości obecnych uczniów i następnych pokoleń Polaków, to musimy trybem atomowym powiedzieć kategoryczne STOP dla wprowadzenia tych zmian.

Jako nauczyciel, obywatel i wyborca zwracam się do Pana Prezydenta o natychmiastową reakcję
w następujących sprawach, zagrażających oświatowej rzeczywistości:

 

  1. Zmiana ustroju polskiego systemu oświaty przywracająca centralne zarządzanie oświatą
    – powrót do rozwiązań sprzed przekazania prowadzenia oświaty samorządowi terytorialnemu. Stopniowe pozbawianie szkół autonomii.
  2. Możliwość zatrudniania w publicznych przedszkolach osób niebędących nauczycielami
    do prowadzenie wszystkich zajęć, a nie jak dotychczas wyłącznie zajęć rozwijających zainteresowania, prowadzi do likwidacji Karty Nauczyciela w tych placówkach
    i zatrudniania nauczycieli i innych osób na podstawie Kodeksu pracy.
  3. Możliwość zawieszenia nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa uczniów (wniosek złożony w tej sprawie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest wiążący dla organu prowadzącego szkołę) – budzi poważne zastrzeżenia odnośnie rzeczywistych intencji projektodawcy.

Podobne wątpliwości rodzą się w kontekście zmiany dotyczącej dokonywania oceny pracy dyrektora – ostateczna decyzja w sprawie ustalenia jego oceny pracy należy do nadzoru pedagogicznego.

  1. i in.

Przedstawione w liście problemy to ogromne zagrożenia dla dobrej przyszłości pokoleń Polek
i Polaków. Wymagają one natychmiastowego działania.

 

Zwracam również uwagę na aktualny charakter słów Pana Prezydenta RP kiedy uzasadniał Pan swoje pierwsze weto ustawy:

 

„W mojej ocenie wychowawcza rola rodziców (…) nie może być realizowana w pierwszym rzędzie za pomocą organów administracji rządowej.” „Rolą kuratora nie jest zastępowanie rodziców w procesie wychowawczym ich dzieci” – dodał.
Panie Prezydencie – jestem otwarty na dialog i podjęcie tematu, zanim będzie za późno!

Zgłaszam gotowość spotkania celem doprecyzowania i wnikliwego wyjaśnienia wszystkich poruszonych problemów.

 

Polska edukacja powinna być sferą autonomiczną, nie skażoną niczyimi poglądami, otwartą
na dialog, posługującą się naukowymi faktami, by rozróżniać indoktrynację. Musi być otwarta
na każdego człowieka, dając wszystkim uczniom poczucie bezpieczeństwa. Wierzę, że los dzieci
i młodzieży, dobry kierunek, w którym musi iść polska oświata, nie jest Panu obojętny. Liczę, że godność i autonomię polskiej edukacji w naszym kraju postawi Pan ponad wszystkie inne sprawy

a tym samym podejmie Pan działania, nie tylko w postaci odpowiedzi na niniejszy list, ale w działaniach i interwencji oraz podczas decyzji o zawetowaniu ustawy.

 

Z wyrazami szacunku,

Mirosław Kozik

Przewodniczący
Okręgowego Klubu Młodego Nauczyciela
Związek Nauczycielstwa Polskiego
Okręg Śląski